Voortschrijdende Inzichten

Verrassende onderwerpen | Nieuwe invalshoeken

Niet verkocht in 2005

N.S.U.
Nekaf
Oldsmobile
Packard
Panhard
Panther
Pilgrim
Pininfarina
Plymouth
Reliant
Remetz
Riley
Simca
Singer
Spartan
Studebaker
Sunbeam
Talbot
Tatra
Trabant
Triumph
Vauxhall
Vm
VW-Porsche
Wartburg
Wolseley
Zastava

Bron: CBS.

De kleur van een auto/4

Nu heet het een SUV: een Sport Utility Vehicle. De term is in de jaren negentig bedacht, omdat 'terreinwagen' wel erg banaal klonk. Slimme automobielfabrikanten hoopten zo nieuwe markten aan te boren. De SUV werd in de markt gezet als een auto met vrijwel onbegrensde mogelijkheden. En een hoop mensen vervoeren én een soort transportwagen én er ook nog mee in ruig terrein rijden. De Consumentenbond zegt er het volgende over: 'Een SUV is een soort luxe terreinwagen. Deze auto's zijn gemaakt om op ruw terrein uit de voeten te kunnen, maar aangezien we dat in Nederland niet hebben, zien we ze vooral tussen het gewone wegverkeer.'

Hier staat toch heel wat overbodigs bij elkaar. Daar kan de Consumentenbond niks aan doen; dat ligt gewoon aan de SUV. Een luxe terreinwagen? Voor ruw terrein (de PC Hooftstraat?)? Het aardige aan een SUV schijnt te zijn dat het de eigenschappen van een bestelauto combineert met de mogelijkheid van zowel personentransport als een stationwagon. Daarnaast heeft een SUV vaak vierwielaandrijving, zodat de auto ook in minder begaanbare situaties gebruikt kan worden. We kunnen hierbij denken aan het rijden in een bos of op het strand. Een onhebbelijkheid van deze auto's is hun hoge benzineverbruik. Naar verluidt is voor de doelgroep meestal geen probleem. De gegroeide populariteit van de SUV heeft veel automobielfabrikanten ertoe gebracht een SUV lookalike op de markt te brengen. Zo kwam Volkswagen met de Toeareg (toepasselijke naam; roept associaties op met de woestijn), Toyata met de Camry, maar ook meer exclusieve merken bleven niet achter. Porsche kwam bijvoorbeeld met de Cayenne Turbo (vanaf € 146.000) en Mercedes-Benz met de G55 AMG (2400 kg; vanaf € 150.000). Mercede-Benz bouwde hiermee voort op zijn uit de jaren zeventig stammende militaire terreinauto.

En nu we toch over geld hebben, er zitten nogal wat dure auto's onderin de statistieken. Blijkbaar heeft niet iedereen € 100.000 of meer over voor een auto. We hebben het niet zo zeer over bijvoorbeeld de Rolls Royce (slechts vijf stuks verkocht in 2005), maar over de sportievere modellen (maar wel met stijl). Merken als: Aeon, Donkervoort (Nederlands!), Lotus, PGO, Quatro en Westfield. Sportieve auto's met veel paardekrachten onder de motorkap (dat leidt tot zoiets als uit stilstand naar een snelheid van 100 km per uur in vier seconden). Of wat te denken van een topsnelheid die wordt opgegeven als '> 300 km per uur'? Wat moet een mens ermee? Of is het me-too gedrag? Wij doen er het zwijgen toe.


Dat gaat goed! Files of niet: het aantal auto's in Nederland blijft gestaag stijgen. Het aantal verkochte auto's: in 1946 102; in 1965 5182; in 1985 24625; in 2005 455 020. Crescendo! Op naar de 8.000.000. Meer wegen! © Vi, 2006. Op basis van gegevens van het CBS.