De kleur van een auto
Wat is de kleur van een auto?
Deze vraag is ooit gesteld in de legendarische quiz van Barend Servet: 'Wat
is de kleur van een auto?' Het antwoord was destijds: zwart. Toen was het
antwoord misschien correct - hoewel toen ook al een aantal deelnemers aan
de quiz heftig protesteerden -, hedentendage is het antwoord zeker fout.
Het juiste antwoord is nu: grijs. Wij ontlenen deze wijsheid aan de informatie
van het onvolprezen Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze organisatie
brengt elk jaar een overzicht uit van de aantallen verkochte auto's in Nederland.
Maar bleef het daar maar bij! Nee hoor, de nijvere statistici verzamelden
nog meer gegevens over deze auto's. Hadden ze dat maar niet gedaan, want
na bestudering van het materiaal bleven met meer vragen zitten dan waar
we mee begonnen waren. Laat u door ons langzaam in het moeras van de merkwaardige
informatie leiden.
Hoe zit het met de kleuren van de in Nederland verkochte auto's?
Het antwoord was snel gevonden op de website van het Centraal Bureau voor
de Statistiek (CBS). Het CBS houdt dit allemaal netjes bij. De meest verkochte
kleuren waren in 2005: grijs, blauw en zwart. Maar, zo vroegen we ons af,
zou dat in de loop van de tijd anders geworden zijn? Nou, reken maar! We
zagen het met verbazing aan. Nu weet je het met statistieken nooit; misschien
zijn de definities veranderd. Aan de ander kant, zo zijn ze niet bij het
CBS. Het is de degelijkheid en saaiheid zelve. Nee, hier is ongetwijfeld
sprake van een interessant sociologisch verschijnsel. Nu is het CBS er niet
om sociologisch onderzoek te doen, maar misschien hadden ze hun methode
veranderd.
We vroegen het maar eens na bij het CBS. In de eerste reactie van het CBS ontkende deze organisatie dat men statistieken bijhield over de kleuren van verkochte auto's! Toen wij ons beklaagden over deze merkwaardige reactie, werden wij uitgenodigd contact op te nemen met een CBS-medewerker die ons 'het e.e.a. kan uitleggen over de gegevens die het CBS ter beschikking heeft'. Nu zijn wij als tijdschrift uiteraard uitstekend op de hoogte van het hoe en waarom van het CBS. Na een aldus overbodige uitleg kregen we te horen dat er geen methodenwijzigingen waren geweest. Dus: grijs is grijs.
We kunnen dus slechts gissen naar redenen van de wilde variaties in de kleuren. Feit is dat grijs een absoluut hoogtepunt heeft bereikt met een marktaandeel van 41% in 2005. Ook zwart, ooit de kleur van een auto, is na jarenlang weg geweest te zijn, weer helemaal terug met een marktaandeel van 26%. En dan is er nog blauw: gedurende alle jaren een min of meer constante factor. In 2005 19%. Deze drie kleuren nemen dus maar liefst 86% voor hun rekening. Maar een verklaring? Nee.
Trend in de kleuren van verkochte auto's in Nederland
© Vi, 2006. Op basis van gegevens van het CBS.