NeZo en AkzoNobel
Wij hadden een vraag over de verpakking van NeZo zout. We telden namelijk eens de percentages op en kwamen boven de 100% uit. Hoe kan dat? Wij stuurden een e-mail met onze vraag naar een info-e-mailadres op één van de AkzoNobel websites. Wij kregen geen reactie. Daarop probeerden wij een andere website van AkzoNobel. Men antwoordde ons: 'Wij sturen uw mail door naar een deskundige'. Geen verdere reactie; dan nog maar eens een e-mail. Het antwoord: 'Helaas ben ik uw e-mail kwijt, kunt u die nog een keer sturen'.
Enige dagen later volgde dan het antwoord: 'Ik heb nog even navraag gedaan bij onze technische afdeling. De tekst schijnt technisch te kloppen. Het busje bevat minimaal 99,9% zout (NaCl). Daarvan is 0,2% antiklontermiddel. Wettelijk mogen we er niet opzetten dat er 100% zout in het busje zit, als er ook nog een extra toevoeging bij zit (in dit geval antiklontermiddel). Omdat het inderdaad wat verwarrend is, zijn we bezig om de tekst aan te passen'.
Wij zijn echter niet tevreden met dit antwoord en besluiten een brief te sturen naar het hoofdkantoor van AkzoNobel in Arnhem. Een maand later hebben we nog steeds niet gehoord. Wij schrijven opnieuw een brief. En zie per kerende post een reactie: 'U hoort zo spoedig mogelijk van ons.' Een week later komt dan het antwoord: 'De op de verpakking vermelde waarden zijn te interpreteren als maximum- en minimum waarden. De som van deze waarden hoeft dus niet op 100% uit te komen. Uw interpretatie dat het antiklontermiddel een onderdeel van de 99,9% kan zijn, is dan ook geheel correct. We zullen echter de aanduiding, die gebruikt is op onze Retail-verpakking nogmaals kritisch bekijken om eventuele onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen.'
Dit alles heeft vier maanden geduurd. Maar we hebben een antwoord, nou ja antwoord.